• We helpen u graag!

Aanmelden

  • Ik wil meerdere adressen tegelijk aanmelden Dat kan op twee manieren. U kunt elk adres apart aanmelden, maar u kunt ook contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 085 – 77 33 120 of per e-mail via klantenservice@fenor.nl.
  • Kan ik me met spoed aanmelden? Zeker. Geef bij uw online aanmelding duidelijk aan dat u haast heeft en bel ons ook. Wij doen dan ons uiterste best om ervoor te zorgen dat u niet zonder stroom en gas komt te zitten.
  • Ik wil me aanmelden Ga naar FENOR.nl/thuis of FENOR.nl/mkb en meld u in vier stappen online aan. U ontvangt direct een aanbod dat past bij uw situatie.

Acties

  • Krijg ik een welkomstcadeau? Bij FENOR geen welkomstcadeaus. Wij zijn gewoon eerlijk over energie en dus ook over de tarieven. Uiteindelijk betaalt de klant welkomstcadeaus zelf!
  • FENOR Kortingsweken Nee, FENOR heeft geen kortingsweken. Onze tarieven zijn altijd voordelig.

Betalingen

  • Ik ben te laat met betalen Bij te laat betalen sturen we eerst een kosteloze betalingsherinnering. Betaalt u na de eerste herinnering nog steeds niet, dan volgt een aanmaning/ingebrekestelling. Daarin sommeren wij u om binnen 5 dagen alsnog kosteloos uw betaling te doen.
  • Ik wil van factuur naar automatisch betalen Ga naar MIJNFENOR en log in op uw persoonlijke omgeving. U kunt daar de betalingswijze veranderen van factuur naar automatische incasso. U kunt ook via e-mail of telefoon contact met ons opnemen.
  • Ik kan mijn termijnbedrag niet betalen Het niet kunnen betalen van de energienota is voor beide partijen vervelend. Neem in dat geval contact met ons op, zodat we naar een passende betalingsregeling kunnen kijken. Doe dit op tijd, om aanmanings- en/of incassokosten te voorkomen.
  • Hoe kan ik betalen? U kunt kiezen tussen automatische incasso of een factuur. Standaard incasseren wij de nota ongeveer 7 dagen na de factuurdatum. Als u kiest voor een factuur staat in de overeenkomst met FENOR de afgesproken betalingstermijn.

Contact en Tarieven

  • Volg FENOR op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de energiemarkt? Volg FENOR dan op Facebook, LinkedIn en YouTube.
  • Adresgegevens FENOR B.V. Mercurius 6, 8448 GX Heerenveen Postbus 325, 8440 AH Heerenveen
  • Mailen naar de klantenservice Vul het contactformulier in of mail naar klantenservice@fenor.nl
  • Bellen met klantenservice Als u graag een van onze medewerkers persoonlijk wilt spreken, bel dan naar 085-7733120. Onze klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur.
  • Hoe wordt mijn maandbedrag bepaald? Het termijnbedrag is samengesteld uit de kosten voor levering, energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en btw. U ontvangt per maand een termijnnota. Het termijnbedrag is zo goed mogelijk afgestemd op uw persoonlijke situatie.
  • Welke tarieven hanteer FENOR? Het termijnbedrag is samengesteld uit de kosten voor levering, energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en btw. U ontvangt per maand een termijnnota. Het termijnbedrag is zo goed mogelijk afgestemd op uw persoonlijke situatie.

Contract

  • Contract met een variabel leveringstarief FENOR kent op dit moment één variabel product, het Modelcontract. Deze tarieven wijzigen op 1 januari en 1 juli. De variabele leveringstarieven bij de startdatum van de levering staan in uw contract.
  • Contract met een vaste looptijd Bij een contract met een vaste looptijd leveren wij de energie voor de afgesproken prijs gedurende de hele contractperiode. De tarieven gaan in op de afgesproken startdatum en eindigen op de afgesproken einddatum.
  • Ik ga verhuizen, hoe zit dat met mijn contract? Bij verhuizingen gaat de overeenkomst mee naar het nieuwe adres. Geef minstens 10 werkdagen voor de verhuizing uw nieuwe adres aan ons door via klantenservice@fenor.nl of telefonisch op 085 77 33 120. U kunt tijdelijk twee aansluitadressen hebben onder hetzelfde contract. Samen stellen we het nieuwe voorschotbedrag vast en wij zorgen dat u ook op uw nieuwe adres meteen energie hebt.
  • Voortijdig stoppen met contract Stopt u eerder met uw contract dan we zijn overeengekomen, dan rekent FENOR een opzegboete conform de richtlijnen van de ACM.
  • Wat als mijn contract afloopt en ik geen nieuwe overeenkomst sluit? Dan levert FENOR door tegen de geldende variabele energietarieven in ons Modelcontract. De leveringstarieven van het Modelcontract veranderen per 1 januari en per 1 juli. Zolang u betaalt, komt u nooit zonder stroom of gas te zitten.
  • Wordt mijn contract automatisch verlengd? Nee. Ruim voordat de overeenkomst eindigt doen wij een nieuw aanbod. Daar kunt u gebruik van maken, maar het hoeft niet. Ook gedurende de looptijd van de overeenkomst kunt u FENOR vragen een nieuwe aanbieding te doen.
  • Meterstanden Bij de start van de overeenkomst vragen wij om de meterstanden. Ons advies is om deze meterstanden periodiek ook in te voeren in uw eigen online MIJNFENOR omgeving. Zo kunt u uw verbruik en kosten goed bijhouden. Hebt u slimme meters die wij ook kunnen uitlezen? Dan lezen wij deze standaard uit en hoeft u niets te doen.
  • Gegevens wijzigen in contract Nadat de levering is begonnen, kunt u uw gegevens wijzigen in uw eigen persoonlijke online MIJNFENOR omgeving, maar ook telefonisch of per mail. Elke wijziging wordt zo snel mogelijk doorgevoerd. Termijnbedragen worden per eerstvolgende factuurmoment aangepast.
  • Ik heb me bedacht We vinden het natuurlijk jammer als u toch niet voor ons kiest, maar zodra u de bevestiging voor levering hebt ontvangen hebt u nog 14 dagen bedenktijd. Als u zich tijdens die termijn bedenkt, geeft u dat door en zit u nog nergens aan vast. Energie die tijdens de bedenktijd geleverd is moet u natuurlijk wel betalen.
  • Wanneer ontvang ik mijn contract? Na aanmelding ontvangt u binnen 1 – 3 dagen de Overeenkomst voor Levering van energie op het aangegeven emailadres of postadres. Controleer de gegevens goed en geef eventuele wijzigingen zo snel mogelijk door.

Facturen

  • Ik wil mijn facturen graag per post De jaarnota gaat naar het opgegeven e-mailadres of post-/factuuradres. Geef wijzigingen altijd op tijd door. Dat voorkomt problemen. FENOR stuurt facturen het liefst per e-mail. Wilt u facturen toch per post ontvangen, dan kunt u dat aan ons doorgeven.
  • Waar kan ik mijn factuur inzien? U kunt uw facturen altijd online inzien in het online portaal MijnFENOR.

Jaar- en eindafrekening

  • Wanneer ontvang ik mijn eindnota? Bij overstappen naar een andere leverancier maken wij de eindnota op en sturen die binnen 6 weken naar het opgegeven e-mailadres of post/factuuradres. De standen op de eindnota komen van de nieuwe leverancier. Ter controle kunt u die ook altijd zelf aan FENOR doorgeven.
  • Waar zie ik mijn contracttarieven? In de overeenkomst (het contract) staat tegen welke tarieven en voorwaarden FENOR levert. Deze tarieven staan ook op de jaarnota.
  • Waar stuurt FENOR de jaarnota naartoe? De jaarnota gaat naar het opgegeven e-mailadres of post/factuuradres. Geef wijzigingen altijd op tijd door. Dat voorkomt problemen.
  • Wanneer ontvang ik mijn jaarnota? De jaarnota wordt opgemaakt na 12 maanden energielevering door FENOR. Wij vragen u dan om de meterstanden. Heeft u slimme meters die wij kunnen uitlezen, dan lezen wij de meterstanden automatisch uit. De jaarnota wordt binnen 6 weken toegestuurd.

Meters en standen

  • Kan ik ook toegang krijgen tot de online Energie Manager? Ja, met een slimme meter kunt u toegang aanvragen op de slimme meter data portal van FENOR. Stuur een e-mail naar klantenservice@fenor.nl met uw verzoek en wij reageren binnen 48 uur.
  • Moet ik mijn nieuwe (slimme) meter ook doorgeven aan FENOR? FENOR krijgt automatisch bericht van uw netbeheerder zodra u een slimme meter hebt.
  • Moet ik mijn meterstanden nog doorgeven bij de wijziging? Het moet niet, maar het is wel verstandig om de meterstanden van de oude meter te noteren en aan FENOR door te geven, of in uw persoonlijke MIJNFENOR omgeving te zetten.
  • Ik wil een slimme meter Goed idee. Vraag een slimme meter aan via de website van uw netbeheerder. Het is goed mogelijk dat uw netbeheerder de vervanging van meters al op de planning heeft staan. FENOR krijgt automatisch bericht van uw netbeheerder zodra u een slimme meter hebt.
  • Ik heb een slimme meter Als u een slimme meter hebt die we kunnen uitlezen leest FENOR de standen automatisch uit en hoeft u zelf geen meterstanden door te geven. Niet elke slimme meter kunnen we op afstand uitlezen.
  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven? Bij aanmelding en afmelding vragen we om de meterstanden. We raden aan om periodiek, bijvoorbeeld elke eerste van de maand, uw meterstanden te noteren in MIJNFENOR. Zo krijgt u beter inzicht in uw verbruik en kosten.
  • Ik wil mijn oude meter vervangen voor een nieuwe Neem contact op met uw netbeheerder. We raden aan de meterstanden van de oude meter te noteren en aan FENOR door te geven, of in uw persoonlijke MijnFENOR omgeving te zetten. FENOR krijgt automatisch bericht van de netbeheerder dat uw meter is gewijzigd.
  • Moet ik mijn meterstanden zelf doorgeven? Ja, bij aanmelding en bij afmelding moet u uw meterstanden doorgeven. FENOR adviseert om ook periodiek, bijvoorbeeld elke eerste van de maand, de meterstanden te noteren in uw MijnFENOR omgeving. Zo krijgt u goed inzicht in uw verbruik en de kosten. Als u een slimme meter heeft die FENOR op afstand kan uitlezen, is het verstandig om uw meterstanden te controleren.

Overstappen

  • Ik wil mijn contract opzeggen bij FENOR. Wat is de opzegtermijn? We vinden het natuurlijk erg jammer dat u uw contract bij ons wilt beëindigen. De opzegtermijn voor kleinverbruik is 30 dagen. De leveringsovereenkomst kunt u aan het eind van de looptijd kosteloos beëindigen bij FENOR Klantenservice op (085) 33 77 120 of per e-mail via klantenservice@fenor.nl. Stopt u eerder met uw contract dan we zijn overeengekomen, dan rekent FENOR een opzegboete. Als u op wilt zeggen vanwege een overstap naar een andere leverancier, hoeft u geen opzegging bij ons te doen. Wij blijven leveren totdat de nieuwe leverancier de energielevering overgenomen heeft.
  • Ik wil klant worden bij FENOR. Wat moet ik regelen? Dankuwel voor uw vertrouwen in FENOR. U kunt overstappen via onze website of door contact op te nemen met onze klantenservice per e-mail of telefoon. Wij gaan voor u aan de slag en regelen alles voor u. Mochten er nog onduidelijkheden zijn of gegevens ontbreken dan nemen we contact met u op.
  • Hoe gaat overstappen in zijn werk? Nadat u zich heeft aangemeld doen we u een persoonlijk aanbod. Daarna hoeft u niets meer te doen. Wij regelen de overstap met uw vorige leverancier, zodat u niet zonder stroom of gas komt te zitten.
  • Wanneer kan ik het beste overstappen? Naar FENOR kunt u altijd overstappen, tot maximaal 90 dagen in de toekomst. Wij helpen daar graag bij. FENOR is gewoon eerlijk over energie. Daarom kunnen we altijd een goed voorstel doen.

Saldering

  • Ik wek meer energie op dan ik verbruik. Krijg ik geld terug? Dat hangt ervan af. Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan kunt u die stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt, levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net. De door u teruggeleverde en verbruikte stroom mag u per telwerk per kalenderjaar tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. Bij FENOR mag u altijd salderen tot uw eigen verbruik. Een voorwaarde is wel dat u uw zonnepanelen op energieleveren.nl heeft aangemeld. Saldering gebeurt via de jaar-/eindnota. Als u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u daarvoor van ons een vergoeding van 70% van het leveringstarief, exclusief overheidsheffingen zoals energiebelasting en opslag duurzame energie.
  • Ik heb zonnepanelen. Hoe werkt saldering? Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan kunt u die stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt, levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net. De door u teruggeleverde en verbruikte stroom mag u per telwerk per kalenderjaar tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. Bij FENOR mag u altijd salderen tot uw eigen verbruik. Een voorwaarde is wel dat u uw zonnepanelen op energieleveren.nl heeft aangemeld. Saldering gebeurt via de jaar-/eindnota. Als u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u daarvoor van ons een vergoeding van 70% van het leveringstarief, exclusief overheidsheffingen zoals energiebelasting en opslag duurzame energie.

Storingen

  • Ik wil een storing melding

    Meld een storing in uw gas- of stroomlevering direct bij het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom, per telefoon op 0800-9009 (24 uur per dag beschikbaar). Uw melding komt dan rechtstreeks terecht bij uw regionale netbeheerder, zodat die meteen maatregelen kan treffen. Zie ook www.gasenstroomstoringen.nl.

  • Ik ruik een gaslucht, wat nu? Draai de hoofdkraan van de gasleiding dicht en open deuren en ramen. Maak geen vuur. Doe lampen of elektrische apparaten niet aan of uit. Bel het nationale storingsnummer 0800-9009 en waarschuw de buren. Ga naar buiten en wacht op de storingsdienst. Zie ook www.gasenstroomstoringen.nl en www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/veiligheid-en-storingen
  • De stroom is uitgevallen, wat nu? Controleer de meterkast. Is er iets met de aardlekschakelaar of een stroomgroep? Houd koelkasten en vriezers zoveel mogelijk dicht en houd het huis warm door deuren, ramen en gordijnen te sluiten. Bel het nationale storingsnummer 0800-9009. Zie ook www.gasenstroomstoringen.nl en www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/veiligheid-en-storingen

Termijnbedrag

  • Minimaal termijnbedrag Het kan voorkomen dat uw energieverbruik op jaarbasis nihil is, bijvoorbeeld door zonnepanelen. FENOR hanteert geen negatieve termijnbedragen. Het minimale maandbedrag bestaat uit de vaste leveringskosten en netbeheerkosten plus btw.
  • Kan ik mijn termijnbedrag wijzigen? Ja dat kan standaard via MIJNFENOR. Wilt u het termijnbedrag sterk verlagen of verhogen dan is het beter ons even te bellen of e-mailen, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden.
  • Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald? Het termijnbedrag is samengesteld uit de kosten voor levering, energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en btw. U ontvangt per maand een voorschotnota. Het termijnbedrag is zo goed mogelijk afgestemd op uw persoonlijke situatie.

Verhuizen

  • Ik ga verhuizen. Wat moet ik regelen? Bij verhuizing gaat de overeenkomst mee naar het nieuwe adres. Geef minstens 10 werkdagen voor de verhuizing uw nieuwe adres aan ons door via klantenservice@fenor.nl of telefonisch op (085) 77 33 120. U kunt tijdelijk twee aansluitadressen hebben onder hetzelfde contract. Samen stellen we het nieuwe voorschotbedrag vast en wij zorgen dat u ook op uw nieuwe adres meteen energie hebt.
  • Ik ben verhuisd, gas en elektra zijn nog niet aangesloten. Wat nu? Heeft u op uw nieuwe adres nog geen aansluiting op het elektriciteits- en/of gasnet dan kan FENOR nog geen elektriciteit en gas leveren. U krijgt van ons pas energie geleverd als de netbeheerder voor een juiste aansluiting heeft gezorgd.

Contact

Heeft u een vraag? Kijk eerst eens of u het antwoord kunt vinden in de lijst met onderwerpen. Als u graag een van onze medewerkers persoonlijk wilt spreken, bel dan naar 085-7733120. Onze klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur.

 

Storing

Meld een storing in uw gas- of stroomlevering direct bij het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom, per telefoon op 0800-9009 (24 uur per dag beschikbaar). Uw melding komt dan rechtstreeks terecht bij uw regionale netbeheerder, zodat die meteen maatregelen kan treffen. Zie ook www.gasenstroomstoringen.nl.

Vormgeving en realisatie: NDC mediagroep