fbpx

De conventionele meter verdwijnt

Geplaatst: 2 april 2021 · In categorie: Stroom


De conventionele meter verdwijnt
In Nederland stappen wij over naar slimme meters en worden de oude (conventionele) meters uitgefaseerd. De reden hiervoor is dat het elektriciteitsnet digitaliseert. Slimme meters hebben een ingebouwde klok en daardoor is het toonfrequentiesignaal (TF-signaal) overbodig geworden. Daarnaast is het een kostbare en achterhaalde techniek en zijn er betere en nieuwere alternatieven beschikbaar, namelijk slimme meters.

Dubbeltarief per 1 juli 2021 alleen mogelijk met slimme meter
Per 1 juli 2021 stoppen netbeheerders met het uitzenden van het toonfrequentiesignaal (TF-signaal). Dit signaal zorgt ervoor dat elektriciteitsmeters tussen dag (normaal)- en nachttarief (dal) kunnen schakelen. Door het uitschakelen van het TF-signaal kunt u met een conventionele meter niet meer worden afgerekend op dubbeltarief.

Wat gebeurt er met mijn tarief?
Klanten met dubbeltarief zonder een slimme meter worden per 1 juli 2021 automatisch door FENOR Energie op enkeltarief gezet. Dit enkeltarief kunt u terugvinden in de leveringsbevestiging.

Wat is het verschil tussen enkel en dubbeltarief?
Bij enkeltarief wordt de klant voor hetzelfde tarief gedurende 24 uur per dag afgerekend en bij dubbeltarief betaalt de klant overdag een hoger tarief (normaaltarief) en ’s nachts en in het weekend een lager tarief (daltarief).

Heeft u nog een conventionele meter meter en wenst u gebruik te blijven maken van dubbeltarief?
Door de uitschakeling van het TF-signaal kunt u alleen nog gebruikmaken van dubbeltarief met een slimme meter. Heeft u nog geen slimme meter? Vraag deze dan aan via uw netbeheerder.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Dan horen wij het graag. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 085-7733120 op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur of via de e-mail klantenservice@fenor.nl


Kies voor FENOR

  • 7.8 beoordeling
  • 88% beveelt ons aan
  • Transparante tarieven
  • Geen sjoemelstroom
  • Geen verkapte cadeau’s
Klantenservice bereikbaar van
maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur
085-77 33 120

klantenservice@fenor.nl
contactpagina ›

Misschien vind je dit ook interessant

Gas

Wat is groen gas?

We weten allemaal dat de voorraad aardgas niet onuitputtelijk is. En als u kiest voor groene stroom, wilt u waarschijnlijk...

Energierekening

Energiekosten berekenen

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u, voordat u kiest voor een energieleverancier, eerst wilt weten welk termijnbedrag u kunt...

Energierekening

Tariefswijzigingen van overheid en netbeheerders per 1 januari 2021

Het is vrijwel zeker dat de termijnbedragen voor energie per 1 januari 2021 omhooggaan. Dat komt voornamelijk omdat de overheid...

Energierekening

Overstappen, waarom en wanneer?

Een gemiddeld gezin met een gemiddeld energieverbruik kan al snel 300 à 400 euro per jaar besparen door over te...

Energierekening

Vast of variabel contract?

Bij het afsluiten van een energiecontract kunt u kiezen tussen een contract met een variabel leveringstarief en een contract met...

Zonnepanelen

Zonnepanelen, salderen en subsidies

De Rijksoverheid staat voor een energietransitie: van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Er wordt onder andere ingezet op zonne-energie. Omdat...

Energierekening

Welke aanbieder heeft het beste aanbod?

Als u het gevoel heeft bij uw huidige energieleverancier te veel te betalen, kan het interessant zijn over te stappen....

Energierekening

Energie: waar betaal ik voor?

Uw energierekening is samengesteld uit meerdere factoren. Natuurlijk betaalt u voor de verbruikte energie (gas en stroom), maar er komen...

Isoleren

Isolatie zorgt voor flinke energiebesparing

Met een goed geïsoleerd huis of bedrijfspand houdt u ’s winters de kou buiten de deur en blijft het ’s...

Stroom

Besparen op energiekosten. Tips voor thuis.

De kosten voor energie worden bepaald door de hoeveelheid energie die u afneemt en de prijs van die energie. Wilt...

Vormgeving en realisatie: NDC mediagroep